De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Nieuwsberichten

09-2007 - Speurtocht naar smaak in de voedselketen

Verwijzingen:

Datum publicatie: 2007-09-25
Meer informatie: Dr. H.J. (Henk) Huizing
E-mail: h.j.huizing@innonet.agro.nl
Telefoon: +31 (0)6-51966359
Mobiel: -
Aandachtsgebied: Voeding, Energie

Zit er geen smaak meer aan de bloemkool, de biefstuk of het brood? Consumenten moeten dit niet morrend slikken. Ze moeten eenvoudigweg vrágen om producten met meer smaak. Want dat is mogelijk, zo laat een speurtocht van Innovatie Agro & Natuur zien. Tomaten blijken bijvoorbeeld in de afgelopen jaren een ware smaakmetamorfose te hebben ondergaan. In tegenstelling tot de varkenskarbonade…

Deze week draait het in Nederland om de smaak. Tijdens de Week van de Smaak (24-30 september) staat smaak centraal bij honderden grote en kleine lokale activiteiten. In de hoofdrol staan ambachtelijke streekproducten, seizoensproducten en biologische voeding. Maar hoe zit het met de smaak van alledaagse producten, zoals tomaten en karbonades? Zijn de producenten daar ook al bezig om meer smaak aan te brengen in hun producten?

Smaak in de keten
Innovatie Agro & Natuur gaf vier journalisten opdracht om de rol van smaak te onderzoeken in twee voedselketens: die van tomaten en die van karbonades. Bij de tomaten werden zowel een ‘top-tomaat’ als een ‘supermarkttomaat’ onder de loep genomen. Bij de karbonades waren dit zowel de karbonades van een ‘topscharrelslager’ als een supermarktkarbonade. De journalisten volgden de keten van eindproduct tot het begin. Voor de tomaten betekende dit van de groentespecialist tot de zaadveredelaar. Voor de karbonades was dit van de slager tot het KI-station.

Alle karbonades in Nederland smaken hetzelfde
De conclusie: ook voor basisproducten is meer smaak mogelijk. De tomatenketen heeft dit afdoende bewezen. In de laatste twintig jaar zijn nieuwe rassen ontwikkeld en zijn er grote inspanningen gedaan om de smaak van de Nederlandse tomaat te verbeteren. De consument kan nu kiezen uit vele soorten tomaten. En ook de smaak van de ‘gewone’ supermarkttomaat is sterk verbeterd.
Bij de varkenskarbonade in de supermarkt is ‘smaak’ nog geen hot issue. Veel aandacht gaat in deze keten naar factoren als schaalvergroting en kostenbeheersing. Smaak speelt daarbij nauwelijks een rol. En variatie ook niet: er zijn slecht een paar varkensrassen, die elkaar qua smaak weinig ontlopen. Bijna alle varkenskarbonades in Nederland zien er dan ook hetzelfde uit en smaken ook hetzelfde. Met uitzondering van de scharrelvarkenskarbonades. In het onderzoek is gesproken met een scharrelvarkenshouder, die vertelde dat reguliere varkenshouders bij hem vlees kopen, omdat ze dan “tenminste echt vlees proeven”.

Meer smaak, ook tijdens de Smaaklessen
Voor Innovatie Agro & Natuur is smaak een belangrijk onderwerp. Ze vormden de motor achter Smaaklessen, waarbij kinderen op de basisschool gaan proeven en leren over eten. Henk Huizing van Innovatie Agro & Natuur: “We zijn trots op de Smaaklessen. Met één voorwaarde: de kinderen moeten in de klas dan ook wel echt wat te proeven krijgen. Dus geen ielig zakje krulpeterselie uit de supermarkt, maar een geurige bos platte peterselie. En geen met water ingespoten kipfilet, maar een stevige kippenbout van een biologische kip. Helaas, zover is het nog niet. Want scholen mogen zelf hun inkopen doen voor de Smaaklessen en de leerkrachten belanden dan al snel in de plaatselijke en goedkope buurtsuper. En áls ze al goede producten willen kopen, dan zijn die niet te krijgen. Een gemiste kans!” Met dit onderzoek naar ‘Smaak in de keten’ laat Innovatie Agro & Natuur zien dat meer smaak echt mogelijk is, als de consument er maar naar vraagt. 

Een samenvatting van het onderzoek kunt u hier downloaden.
Voor vragen over de speurtocht kunt u contact opnemen met Henk Huizing, tel. 06-51966359 en Karine Hoenderdos, tel. 0255-540728.

 
Gerelateerd aan het domein:

Voeding

Gerelateerd aan het project:

Smaaknet

Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken