De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Project

Duurzame (Groene) Weg

Verwijzingen:

Het project

 

Een drukke snelweg door of vlak langs een stad heeft een enorm effect op de gezondheid van bewoners. Neem de wijk Wielwijk in Dordrecht, gelegen aan de A16 en ‘verscholen’ achter een imposant geluidsscherm. Dat scherm houdt wel iets van de geluidsoverlast tegen, maar stil is het allerminst. Minstens zo belangrijk is de luchtkwaliteit: een autosnelweg is een bron van fijnstof. Als gevolg van deze milieu-effecten legt een snelweg grote beperkingen op aan het wonen, werken en recreëren in de nabijheid. Daardoor kan ook het stedelijk groen, zoals bij Wielwijk, onder druk komen te staan. Naast het zoveel mogelijk weghalen of voorkomen van bebouwing en andere activiteiten langs de snelweg, zijn er doorgaans maar twee opties om de overlast weg te nemen: de snelweg verleggen of te ondertunnelen. Verleggen is vaak geen realistische optie, en ondertunneling is vaak veel te duur.

Kan het niet anders? Een ambtenaar in Dordrecht bracht Innovatie Agro & Natuur op het idee om eens te kijken naar de mogelijkheid om een kas voor sierplanten over de snelweg heen te bouwen. De planten zouden immers goed moeten gedijen in de overvloedige warmte en CO2! Dit bleek helemaal niet zo’n gek idee, want Movares-ingenieur László Vákár had eerder al de zogeheten Duurzame Weg bedacht en ontwikkeld. Dit concept bestaat in wezen uit een glazen overkapping, met een ingenieuze techniek van glasbuiging. Innovatie Agro & Natuur heeft met bureau Terra Incognita verkend hoe dat concept zou kunnen werken voor de situatie aan de A16 langs Dordrecht en Zwijndrecht. Hier is een variant van Vákár’s concept uitgerold: de duurzame groene weg, waarin we ook ruimte hebben gecreëerd voor groenelementen. De verkenning liet ook zien dat een ‘overkaste’ snelweg niet alleen milieuvoordelen biedt, maar ook visueel erg aantrekkelijk kan zijn voor zowel de automobilist als voor de mensen die wonen, werken en recreëren langs de snelweg. De snelweg wordt dan van noodzakelijk kwaad een aantrekkelijk (vast-!)goed.
In andere steden (Rotterdam, Venlo, Diemen) is ook belangstelling voor het concept. Omdat het concept zich nog niet heeft kunnen bewijzen, is het zaak om in een pilot de proef op som te nemen. De voor- en nadelen van het concept kunnen alleen dan goed in beeld komen.

 Actualiteiten

Voor recente ontwikkelingen zie 'Nieuws over dit project' in de rechterkolom.

 Partners

 

 

 

Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken