De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Project

Babyvoedselprogramma

Verwijzingen:

Het project

Kun je babyvoeding uit een potje weer laten smaken naar echte groenten? En is er een model mogelijk waarbij jonge ouders de potjes thuis krijgen afgeleverd en waarbij familie en vrienden meebetalen aan de gezonde voeding voor het kind? Dat zijn de vragen die worden beantwoord in het project 'Babyvoedselprogramma'.

De huidige potjes babyvoedsel hebben doorgaans dezelfde smaak, waardoor jonge kinderen niet meer in aanraking komen met de echte smaken van groenten. Innovatie Agro & Natuur werkt mee aan een haalbaarheidsstudie naar een vernieuwend babyvoedselprogramma. Het programma bestaat uit drie elementen. In plaats van gesteriliseerde potjes babyvoeding, krijgen jonge kinderen koelverse babyvoeding, waarvan de ingredi├źnten te herleiden zijn naar de teler en waarbij kinderen weer kennismaken met de echte smaken van groenten. Verder wordt de babyvoeding in abonnementsvorm aangeboden, te vergelijken met het businessmodel van Nespresso. Hierdoor is van tevoren duidelijk hoeveel potjes moeten worden gemaakt en is het ook mogelijk om langzaam op te schalen. Een startend bedrijf kan anders nooit de de concurrentie aan met het huidige aanbod in de supermarkt. Het derde element is een nieuw financieringsmodel. Jonge ouders worden geholpen met de gezonde keuze voor hun kind door familie en vrienden te laten meefinancieren. Ervaring leert dat mensen bij de geboorte van een kind extra openstaan voor gezond eten. Als ze dan door bekenden ook financieel gesteund worden, dan wordt de drempel om je kinderen gezond te laten eten heel laag gemaakt. Zodra een vrouw in verwachting is, kan een vriend of familielid een spaarprogramma openstellen en kunnen anderen gaan doneren. Hierdoor is al snel het prijsverschil met de babyvoeding in de supermarkt teruggebracht. Bijkomend voordeel is dat op deze manier een community wordt gevormd van mensen die willen bijdragen aan de gezondheid van het kind. Via social media kunnen opa of oma zelfs invloed uitoefenen op de inhoud van potjes. Het is de bedoeling dat de eerste koelverse babyvoeding in de loop van 2014 op de markt komt.

Actualiteiten

Voor recente ontwikkelingen zie 'Nieuws over dit project' in de rechterkolom.

Partners

 
Domein: Voeding

Domein overzichtspagina

Terug naar de vorige pagina

Contactpersoon

Ing. J. (Janneke) Blijdorp

Rapporten & Voortgangsrapportages:

Bebee babyvoedelprogramma

 

Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken