De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Brainstormen met groep 7

Verwijzingen:

Datum publicatie: 21 december 2010
Meer informatie: Shilair Meriwani
E-mail: shilair@dekleinedirecteur.nl
Telefoon: -
Mobiel: -
Aandachtsgebied: Jongeren en Creativiteit

Dinsdag 23 november. Het is 08.30 uur ‘s ochtends en ijzig koud. Ik ben onderweg voor De Kleine Directeur, dat vandaag begint met de eerste onderzoeksdag in Amsterdam voor Wijken voor Kinderen. De Kleine Directeur laat kinderen meedenken in bijvoorbeeld projecten voor kinderen. Het onderzoek vindt plaats op het Karel Doormanplein, dat waarschijnlijk opnieuw ingericht zal gaan worden. Op dit plein staat de basisschool Narcis Querido, waar klas 7A en klas 7B op ons wachten. Deze kleine directeuren gaan meedenken over eventuele aanpassingen. Wat wil een kind op een plein?

Vandaag zal ik met mijn collega’s van De Kleine Directeur eerst een cursus geven over onder andere mindmappen en samenwerken. Deze cursus draagt aan de ene kant bij aan de educatie van het kind en aan de andere kant aan ons onderzoek. Als ik de klas binnen kom lopen draaien 30 nieuwsgierige hoofdjes mijn kant op. Ze hebben me al een keer eerder gezien, bij een korte introductie, maar ze weten duidelijk niet wat ze van de cursusdag kunnen verwachten. De kinderen hebben bij deze introductie een tekenopdracht gekregen, “Teken het plein van je dromen”. Zodra ze gewend zijn aan de nieuwe meesters en juffen, willen ze deze dan ook graag uitleggen. “Hier komt dan een kunstgras voetbalveld, juf”, roept Ali (10 jaar).

Als we ons concentreren op de cursus verloopt de ochtend rustig tot we bij de samenwerkopdracht aankomen. Het is de bedoeling dat de kinderen in groepjes van 5 een mindmap gaan maken. Eerst krijgen de kinderen een verhaal op het bord over Jan en Ali, waar zij een mindmap van moeten maken. Als kinderen creativiteit koppelen aan feiten kunnen zij dit beter onthouden. Dit is een gegeven wat wij in onze onderzoeken ook gebruiken. Creatieve informatie koppelen aan waarnemingen en feiten om vervolgens tot een conclusie te komen. Tijdens het mindmappen zijn wat moeilijkheden onderling, bijvoorbeeld over de kleuren die voor de mindmap gebruikt gaan worden. Achraf heeft erg veel problemen met de kleur roze. Helaas was “ik ben toch een jongen” geen overtuigend argument en moest hij zich erbij neerleggen.

Zo’n cursus is erg leuk voor de kinderen, maar ook voor ons. Het is een leerzaam alternatief voor het lesprogramma en de kinderen leren spelenderwijs. Het doel van onze aanwezigheid ligt alleen nog ergens anders. Ons onderzoek is erop gericht dat we duidelijkheid krijgen over wat de kinderen willen van het schoolplein, en wat ze er doen. Dus naast de cursus, onderzoeken en een-op-een interviews, is tot slot een voor de kinderen erg leuk onderdeel: spelen! Het observeren van spelende kinderen is voor de volledigheid van ons rapport erg belangrijk en voor de kinderen extra plezier!

"Extra pauze?” “We krijgen extra pauze!”. Ze zijn door dolle heen en kunnen zich met moeite rustig naar buiten begeven. Eenmaal daar verspreiden de kinderen zich zoals zij altijd doen. De goede voetballers verdelen zich over het “goede voetbalveld”. De minder goede voetballers gaan naar een open stuk op het plein waar ze zich kunnen verbeteren. En de meisjes ontplooien hun turnkunstjes hier en daar op het plein.
Het is interessant om kinderen op zo’n plein te observeren. De natuurlijke pikorde van goed en minder goed komt direct naar voren. De meisjes doen wat meisjes doen. De buitenbeentjes vallen er buiten.

Onwillekeurig vraag ik me af … was dit ook zo toen ik zo jong was? 

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Terug naar de vorige pagina

Gerelateerd aan het project:

WijkenvoorKinderen.nl

Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken