De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Ondertussen op de bouwplaats...

Verwijzingen:

Datum publicatie: 3 december 2013
Meer informatie: Ing. H. (Hiske) Ridder
E-mail: hridder@conpuls.nl
Telefoon: +31(0)6-17391430
Mobiel: -
Aandachtsgebied: www.conpuls.nl

Onderweg naar de bouwplaats van het Streektransferium Linielanding aan de A27 bij Houten/Nieuwegein dwalen mijn gedachten onwillekeurig af naar de zomer van 2009. In een café naast Den Haag CS trof ik Hans Rutten, destijds verantwoordelijk voor het thema Voeding bij Innovatie Agro & Natuur. Hans deelde zijn droom: landschap, landbouw, recreatie, economie en goed eten elkaar laten versterken. Hij wist ook al hoe: organiseer substantiële afzet van regionaal geproduceerd voedsel op een plek waar veel mensen komen. Zo versterk je regionale identiteit van het landschap, verleid je boeren tot duurzame productie en verbind je mensen doordat ze de plek waar ze langskomen kunnen ‘proeven’. Hij dacht aan de snelweg als zo’n plek.
Dat ik Hans ontmoette kon geen toeval zijn! Het samenspel organiseren tussen voedsel, landbouw, landschap/natuur én mensen loopt sinds mijn studies Levensmiddelentechnologie en Tropische Landbouw als een rode draad door mijn leven. Het gesprek in Den Haag was de start van het werk aan zo’n plek waar regionale producten hun weg vinden naar een groot publiek.

De snelweg was inderdaad dé locatie! Ze doorsnijden het landschap en lokale gemeenschappen als een vreemde entiteit zonder daarvoor iets ’terug te geven’. Zo’n “streekstation” langs de snelwegen kreeg als motto “Motor voor de regio, kwaliteit voor jezelf!”. Kenmerken:

  • Meer dan de helft van de producten komt uit een straal van minder dan 50 km
  • De consument/automobilist komt via de producten en producenten in contact met de regio.
  • Producenten en verwerkende vakmensen uit de regio zijn direct betrokken.
  • Bevorderen van duurzame landbouw in het achterland.
  • Stimuleren van de diversiteit en kwaliteit van het landschap.
  • Bijdragen aan een duurzame lokale economie

Nu, eind november 2013, op de bouwplaats van het Streektransferium Linielanding denk ik terug aan alles dat we hebben gedaan in de periode tot april 2013:
Onderzoeken, uitnodigen, uitzoeken, kijken wat er is, waarnemen wat er niet is, vragen stellen, luisteren, proberen te begrijpen, niet willen begrijpen, veel plezier, veel (net iets minder) frustratie, mooie ontmoetingen, vrienden maken, afscheid nemen, verleiden, doorduwen, weglopen, tegemoet treden, steun zoeken, uithuilen, doorbreken, dichte deuren, feest vieren, bijbuigen, ombuigen, begrip kweken, onbegrip krijgen, veel communiceren, te weinig communiceren, bellen, mailen, reizen, versnellen, vertragen

Ik denk ook terug aan al die mensen met wie ik dit ondernomen heb:
Leo van Rijven, Sarah Dunning, Paula Frederiks, Jan Willem van de Schans, Bous de Jong, Inez ‘t Hart, Dick Veerman, David van Zelhem van Eldik, Hay Hermans, Maarten Fischer, Adri van Kromwijk, Pieter-Jan Bouwmeester, Ruurd Splithoff, Marien Borgstein, Ko Droogers, Jaap Hoek Spaans, Thierry de Jager, Carolien Schippers, Eric van Veluwen, Els de Mare, Harm Jan van Dijk, Wouter van Hemert, Rex den Heijer, Herman Geerdes, Rene de Bruin, Paul Bleumink, Gijs van der Zwaan, Frank Waarsenburg, Edwin Boonstoppel, Henk de Lange, Francisca Barten, Martijn van Gessel, Jannemarie de Jonge, Etiënne de Jager, Huub van der Maat, Richard van Hout, Helen van de Berg, Arnold van Vuuren, Gertjan de Jong, Fiona Willian, Sigrid Borghuis, David “ the butcher”, Studenten HKU, Pieter Boone, Karl Blokland, Marit de Jong, en vele vele anderen!

Ik ben verschrikkelijk trots op iedereen die deze schop in de grond mogelijk maakt. Wat begon als het idee Streekstation wordt werkelijk gebouwd! Alle nu direct betrokken partijen, Hajé Restaurants, gemeente Houten, gemeente Nieuwegein, Provincie Utrecht en ondernemers in het achterland koesteren het gedachtegoed en de kenmerken van het Streekstation en dragen dit uit.

Het team van Hajé Restaurants bekijkt in binnen- en buitenland voorbeelden ter inspiratie. Voor het familiebedrijf Hajé is het nieuw en spannend. Het vormgeven en runnen van zo’n nieuw soort horecagelegenheid en streekwinkel in-een streekhoreca brengt veel risico’s met zich mee. Met veel commitment zijn zij bereid deze risico’s te nemen!

Ik zie en beluister in gesprekken dat er nog flink wat doorbraken in het huidige denken en doen nodig zijn. Dit ondanks de vele - vaak door overheid gefinancierde - projecten die de afgelopen jaren in het kader van regionalisering van de voedselketen en ketenverkorting zijn uitgevoerd. Veel denk- en onderzoekswerk is gedaan. Mooie kleine initiatieven worden nu in praktijk gebracht, zie bijvoorbeeld het rijke aanbod alle streekkratten,-boxen en tassen.

Voor het Streektransferium Linielanding is nu het moment, zeker voor de ondernemersfamilie Hajé, om van ontwerpen en bouwen het aanbod en de verbinding met het achterland te realiseren. De cirkel zou rond zijn als Innovatie Agro & Natuur in deze fase nog even naast Hajé en de partners van het Streektransferium gaat staan. Samen zijn er mooie doorbraken gerealiseerd maar het systeem moet op een aantal vlakken nog gekraakt worden. Trek nog even samen op om er samen een succes van te maken.

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30

Terug naar de vorige pagina

Gerelateerd aan het project:

Streekstations

Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken