De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Het jaar van de geit

Verwijzingen:

Datum publicatie: 10 augustus 2015
Meer informatie: Dr. J.H.A. (Hans) Hillebrand
E-mail: h.hillebrand@innonet.agro.nl
Telefoon: +31(0)70-3784469
Mobiel: +31(0)6-31932884
Aandachtsgebied: Gebiedsontwikkeling

Wist u dat 2015 in China het jaar van de geit is? En dat de naam Giethoorn waarschijnlijk eerst Geytenhoren was, verwijzend naar de vele horens die met de Allerheiligenvloed van 1170 in de bodem terecht zijn gekomen? En dat als je die twee combineert je je zelf extra interessant kunt maken voor de Chinese markt? Dat is in elk geval gebeurd in Hotel-Restaurant de dames van de Jonge, dat nu ruim 70% Chinese gasten heeft. En er voor heeft gezorgd dat “Giethoorn” na “Amsterdam” het meest gezochte (Nederlandse) woord is op het internet in China.
Maar laat ik bij het begin beginnen, bij de oma van de huidige eigenaresse, die in de jaren vijftig begon met de verhuur van wat kamers. Door de opkomst van het toerisme en dankzij de bekendheid die Giethoorn kreeg door de film Fanfare die Bert Haanstra hier in 1958 regisseerde, groeide het aantal gasten snel. En daarmee ook de accommodatie. Nu telt het hotel 23 kamers, met een plan om er jaarlijks drie bij te bouwen tot maximaal 46 kamers. Verder hebben de dames van de Jonge zelf twee boerderijen met kamers, die een zeer authentieke uitstraling hebben. En wordt er druk samengewerkt met B&B’s in de omgeving. Want, zo heeft men ontdekt, veel gasten vinden slapen in de unieke sfeer van een B&B in een oud pand geweldig. Fietsen of boten huren en lekker dineren kan dan gewoon bij het hotel.

de dames de jonge (drie generaties)  moderne bedstee
Maar hoe zijn al die Chinezen in Giethoorn terecht gekomen? Om dat te begrijpen hoeven we niet zo ver terug in de tijd, maar tien jaar. In 2005 is huidig eigenaresse Gabriella Esselbrugge mee geweest op handelsmissie naar Beijing, waar ook de feestelijke opening van een NBTC-kantoor op het programma stond. Haar doel was het toenmalige gastenbestand aan te vullen met bezoekers van elders om een betere jaar rond bezetting te krijgen en het personeel continu werk te kunnen bieden en dus ook beter te kunnen opleiden.
Ze had zich goed voorbereid, met visitekaartjes, brochures en een website in het Chinees. Haar verhaal voor de touroperators die ze ontmoette was dat op slechts 1,5 uur reizen van Amsterdam het Nederlandse Venetië ligt, met fraaie oude huizen, veel water, en vlak in de buurt van Nationaal Park Weerribben-Wieden. Ter inspiratie had ze een foto meegenomen uit een trouwreportage van een bruidspaar in een Gieterse punter op een van de grachten. Zij wist, doordat ze zich verdiept had in de Chinese cultuur, dat dit soort beelden Chinezen, die erg van folklore houden, zeer aanspreekt.

chinezen op rondvaartboot in giethoorn  giethoorn reclame
Toch duurde het nog zo’n 6 jaar en kostte het flink wat investeringen voor haar actie echt resultaat begon op te leveren. Dat komt omdat Chinezen niet over één nacht ijs gaan. Die willen echt weten of je je zaakjes op orde hebt. Daar heeft Gabriella onder andere aan gewerkt via een in Nederland wonende Chinese, die bij haar gewerkt heeft en haar heeft geadviseerd over wat wel en wat niet te doen. Om een paar voorbeelden te noemen: Chinezen houden van harde bedden, en die zijn er dus gekomen. Ze willen graag soep bij het ontbijt, en die wordt dus geserveerd. En ze kunnen prima fietsen, maar niet op de grote maat fietsen die wij in Nederland doorgaans aanbieden. Dus zijn er kleinere aangeschaft. En niet te vergeten: er is uitleg over het OV in het Chinees.
Er wordt regelmatig onderzoek onder de bezoekers gedaan om te kijken wat er beter kan. Zo is bijvoorbeeld ontdekt dat er behoefte is aan lekker een dagje winkelen, wat in Giethoorn niet kan. Maar wel in Zwolle, dat “maar” 45 minuten rijden is. Dus zit er nu een shopping-trip in het reguliere aanbod van het hotel, wat ook weer goed is voor de instandhouding van de busverbinding. Verder is het beleid om alleen met seizoensgebonden gerechten te werken wat bijgesteld. De gasten krijgen namelijk via mond op mond reclame te horen dat ze bij de dames van de Jonge bijvoorbeeld de speciale uiensoep moeten eten of de lendebiefstuk. En zijn dan erg teleurgesteld als die ineens niet op de kaart staat.
Je zou denken: met zo’n succes op de Chinese markt ga je op je lauweren rusten. Maar dat is zeker niet het geval. Het volgende doel is meer gasten uit onder andere Zuid-Korea en Saoedi- Arabië. Maar de aanpak is hetzelfde: je grondig verdiepen in wat de potentiële gasten willen, en dan kijken of je dat aan kunt bieden. En dat loont, want niet alleen trekt Hotel-Restaurant de dames van de Jonge veel gasten, ze blijven gemiddeld ook nog eens 2,5 nacht. En dat is (veel) langer dan gebruikelijk. Wat zal 2016, het jaar van de aap, gaan brengen?


 

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken