De informatie op deze website wordt sinds augustus 2016 niet meer geactualiseerd vanwege het opgaan van Innovatie Agro & Natuur (v/h InnovatieNetwerk) in de directie Agro- en Natuurkennis van het ministerie van Economische Zaken.

Weblog

Een goed bewaard geheim

Verwijzingen:

Datum publicatie: 25 september 2015
Meer informatie: Dr. J.H.A. (Hans) Hillebrand
E-mail: h.hillebrand@innonet.agro.nl
Telefoon: +31(0)70-3784469
Mobiel: +31(0)6-31932884
Aandachtsgebied: Gebiedsontwikkeling

 

uhsoex0ehujfl1qay5tbkn-xx242ug9i7-3_ip3rlve

Onlangs vertrok ik met een aantal Nederlandse leisure ondernemers en bestuurders naar Polen voor een kennismakings- en handelsmissie. In Nederland had de herfst toegeslagen: het was koud en nat. Op twee uur vliegen, in Krakau, was het droog en ruim 25 graden. Onze regenjassen en paraplu’s hingen er een beetje verloren bij. Het vliegveld van Krakau wordt met EU-geld flink opgeknapt. En dat geldt eigenlijk voor dit hele stuk van Polen: er wordt veel geïnvesteerd in infrastructuur en het opruimen van lelijke puisten uit het verleden. Maar wat vooral opvalt is de dynamiek bij de jeugd. Veel jongeren die wij ontmoet hebben, zijn voor kortere of langere tijd in het buitenland geweest. Soms om geld te verdienen, maar vaak ook om er te studeren. Daardoor spreken ze hun talen heel aardig, en hebben ze ook gezien wat er in de wereld te koop is.
Heel illustratief is het verhaal van de taxichauffeuse die ons tijdens de voorbereiding van deze reis naar ons hotel in Katowice reed. Zij had, als ik me goed herinner, een tijdje in London gestudeerd en was ook in Zwitserland geweest. “Helaas”, zoals ze zelf met een glimlach zei, was ze verliefd geworden op een jongen uit Katowice. En woonde nu dus weer in Polen. Daar was ze samen met haar vriend (ik geloof inmiddels echtgenoot) in een gat in de markt gestapt: een taxibedrijf dat rijdt met auto’s voor grotere gezelschappen. Hun bedrijf liep, zo vertelde zij ons, als een tierelier.
Deze dynamiek zie je eigenlijk overal terug. Winkels zijn gewoon elke dag open, vaak tot laat in de avond. Dat geldt ook voor musea. En als je ’s avonds op het marktplein van Krakau komt – het grootste van Europa – is het daar zelfs op een doordeweekse dag een drukte van belang. Deels gaat het natuurlijk om toeristen, maar je vindt er ook heel veel Polen. Want regelmatig uit eten gaan hoort inmiddels voor een grote groep tot de mogelijkheden.

f_mgrtsipdhri8fj3naquch0am9mcb38_tp9taazxfg dsdx61gw0wukfy5hcrwlsgfyqanqyizbynb2cryzu2k,w745xszfk6ulzv08qh_m21hx0vfvsehmetojjrblgjm
We hebben ook een bezoek gebracht aan het Silesian Museum dat zich richt op de geschiedenis van deze regio en verrezen is op de plek waar ooit een mijn was. Zoals wellicht bekend is Polen een land met een veelbewogen verleden, met langdurige bezettingen door vreemde mogendheden. Er is dan ook een bijna onlesbare dorst om meer over de eigen roots te weten te komen. Daar speelt dit museum prima op in via een aanpak die je zou kunnen betitelen als “Canon van de Silezische Geschiedenis 2.0”. Via beelden, voorwerpen, geluidsfragmenten, foto’s, films etcetera kun je als bezoeker die geschiedenis beleven, op een hoogst indrukwekkende en indringende wijze. Een prachtig voorbeeld van hoe je zoiets aan kunt pakken. Chapeau!
Is er dan niets aan te merken op dit stuk Polen? Zeker wel, en dat zit vooral in twee zaken. De eerste betreft de publiek-publieke samenwerking. Voor zover wij gezien hebben, is het hoogst ongebruikelijk dat bijvoorbeeld twee gemeenten elkaar ondersteunen om een beter toeristisch product aan te bieden. De tweede kwestie betreft het gebrek aan visie bij veel leisure ondernemers. Deels is dat te verklaren uit het feit dat er vaak meer behoefte aan leisure is dan aanbod, waardoor bijna alles wat je doet, vanzelf een succes wordt. Maar toch zal er een omslag nodig zijn waarbij veel vaker de vraag gesteld wordt: wie is mijn klant en wat heb ik die te bieden? De eerste ongelukjes hebben zich al aangediend, en dan doel ik niet op het Imtech debacle.

wjb9uwdkoca1g1cm2efwium9y3td9-ygbgalbfxlita
Toch kan de conclusie niet anders zijn, dan dat dit deel van Polen ons gezelschap in heel positieve zin heeft verrast. Een delegatielid sprak van “land of opportunities” en een ander zei: “Polen is geen sprookje, maar werkelijkheid”. Zelf kan ik dat alleen maar beamen. Ik ging er heen met het beeld van een grijs en grauw land. Maar zelfs in meteorologische zin klopte die verwachting niet: Polen heeft een landklimaat en dus droge, zonnige en warme zomers. Maar ook veel andere opzichten is dat beeld verkeerd. Het zou me niets verbazen als dit land over pakweg tien jaar in de top-vijf van Europa’s sterkste economieën staat. En dat is voor veel Nederlanders denk ik een goed bewaard geheim.
 

Een impressie van Krakau en Katowice kunt u hier bekijken.

 
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Innovatie Agro & Natuur, onderdeel van het

Ministerie van Economische Zaken